Κάπου ήμουν κάτι είδα : O "γρονθοκοπημένος" Γαλατάς
Το Τουνέλ με το Γαλατά, είναι μια από τις πιο εναλλακτικές περατζάδες στην Κωνσταντινούπολη. Μαγαζιά με όργανα μουσικής, καντίνες που πωλούν φρέσκους χυμούς, κατεστραμμένες πολυκατοικίες Φράγκων, η Αρχιραββινεία, τα παλιά πορνεία στο σοκάκι Γιουκσέκ Καλντιρίμ και φυσικά ο γενοβέζικος πύργος του Γαλατά είναι μερικά από τα στοιχεία που συνθέτουν το απόκοσμο σκηνικό της περιοχής. Σε όλα αυτά προστίθεται και ο "βομβαρδισμός" γκραφίτι κίτρινων γροθιών, που κοσμεί δεκάδες κτίρια στην περιοχή. Πολλές φορές οι κίτρινες γροθιές συνοδεύονται και από μάτια με τεράστιες ουρές.
Μετά από μια γρήγορη αναζήτηση στο ίντερνετ, έμαθα ότι τα συγκεκριμένα έργα ανήκουν σε ένα γερμανό καλλιτέχνη που υπογράφει με το κωδικό όνομα Kripoe. Το πραγματικό του όνομα είναι Matthias Wermke, σπουδάζει στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Βερολίνο και δημιούργησε τις κίτρινες γροθιές το διάστημα που διέμενε στην Κωνσταντινούπολη ως φοιτητής Εράσμους. Όποιος θέλει να δει τα γκραφίτι από κοντά ας προτιμήσει μια βόλτα μετά τη δύση του ηλίου, όπου τα στόρια και των τελευταίων μαγαζιών πέφτουν και τα γκραφίτι πολλαπλασιάζονται σαν μανιτάρια.
Istanbul me
Η καινουργία διαφήμιση του αρώματος Σανέλ Νο 5 γυρίστηκε από τον σκηνοθέτη της ταινίας Αμελί Jean Pierre Jeunet. Τα γυρίσματα της διαφήμισης, που μοιάζει περισσότερο με κινηματογραφική ταινία, κράτησαν τέσσερις μήνες. Η κεντρική ηρωίδα της διαφήμισης Οντρεϊ Τοτού, φεύγει από την Γαλλία με σκοπό να επισκεφτεί στην Κωνσταντινούπολη. Στην πολύβουη πόλη προσπαθεί να εντοπίσει τον καρμικό της έρωτα, που είχε προηγουμένως συναντήσει στο τρένο. Τα γυρίσματα στην Κωνσταντινούπολη έλαβαν χώρα στην κλειστή αγορά, τον Βόσπορο αλλά και το σιδηροδρομικό σταθμό του Χαϊντάρπασα. Η κατ' άλλα πανέμορφη διαφήμιση έχει ένα πολύ βασικό λάθος. Μπορείτε να το αναγνωρίσετε;
Κάπου ήμουν, κάτι άκουσα : Οι Βυζαντινοί είναι παντού
Ανάμεσα στο Σισμανόγλειο Μέγαρο (το μόνο κτίσμα στην Κωνσταντινούπολη που ανήκει στο Ελληνικό κράτος) και το μισοτελειωμένο, εμετικά νεόπλουτο, εμπορικό κέντρο της Virgin Megastores με τις γυάλινες προσόψεις, στέκεται ένα μεγαλοπρεπές κτίσμα που μεταξύ άλλων στεγάζει το περίφημο ζαχαροπλαστείο Ιντζί (ιδιαιτέρως γνωστό για τα προφιτερόλ του) αλλά και το ιστορικό σινεμά Εμέκ(emek sinemasi), που έκλεισε πριν ένα χρόνο προκαλώντας πολλές αντιδράσεις.
Περνώντας από εκεί ένα πρωινό συνάντησα δύο κωτσονάτες γιαγιάδες με ασπρομώβ μαλλί, ασημένιες μαγκούρες και κονκάρδες με το πρόσωπο του Κεμάλ Ατατούρκ στο πέτο, να κοιτάζουν με θαυμασμό και απορία το κτίριο. Άθελα μου κρυφάκουσα το διάλογο τους :
Γιαγιά 1 : Αχ τι ένδοξες μέρες θα έχει ζήσει αυτό το κτίριο. Ποιος να το έχει φτιάξει άραγε;
Γιαγία 2 : Ποιός ξέρει; Πάντως είναι φανερό ότι αυτοί οι Βυζαντινοί ήταν μάστορες στην αρχιτεκτονική...
Γιαγιά 1: Ναι, ναι! Μακάρι να ζούσαν μερικοί σαν και αυτούς σήμερα εδώ...
Μετά από ένα βαθύ αναστεναγμό, συνέχισαν τον δρόμο τους.
*Ελπίζω τουλάχιστον με τον όρο Βυζαντινοί να εννοούσαν τους Ρωμιούς, όπως ακριβώς πολλοί ηλικιωμένοι από την ρωμέικη κοινότητα αναφέρονται στους σημερινούς Τούρκους ως Οθωμανούς.
Τραγούδι της εβδομάδας
To τραγούδι της εβδομάδας ανήκει στην Μελίς Ντάνισμεντ. Ανενεργή δημοσιογράφος αλλά και πρώην κεντρική τραγουδίστρια του συγκροτήματος 3.1, είπε να αφήσει πίσω της τη νεανική οργή και τις σκληρές μουσικές και να ακολουθήσει μια σόλο καριέρα τζαζ. Το πρώτο βίντεοκλίπ από την πρώτη της προσωπική δουλεία ονομάζεται "χίλιες δόσεις θυμού" (Bin doz öfke) και επεξηγεί την ψυχολογική κατάσταση κάποιου όταν χωρίζει. Ευχαριστώ την Μάρω που μου το πρότεινε.
Φωτογραφία της εβδομάδας
Η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι τραβηγμένη από το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης την ώρα που περίμενα να επιβιβαστώ στο αεροπλάνο που θα με μεταφέρει στην Αθήνα. Ξέρω ότι δεν συμβολίζει κάτι ιδιαίτερο σε σας, αλλά για μένα αυτή η φωτογραφία είναι η αρχή των ολιγοήμερων διακοπών μου. Επειδή λοιπόν θα βρίσκομαι στην πολύπαθη πρωτεύουσα τις επόμενες μέρες το ιστολόγιο για μικρό χρονικό διάστημα θα μετατραπεί σε Αθηναϊκό. Καλή εβδομάδα σε όλους...
ευχαριστώ και εγώ για την αναφορά!!! το τραγούδι απλά εκπληκτικό... όσον αφορά το λάθος μήπως αναφέρεσαι στο πλοίο από το οποίο έβγαζε φωτογραφίες?? γιατί δεν μοιάζει και πολύ με τα συνηθισμένα τουρκικά... Μάρω
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραίο post! Μήπως το λάθος είναι ότι, ενώ έρχεται από Γαλλία και το τρένο λέει επάνω (Orient) Express, φτάνει στον σταθμό Haydarpaşa?
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστά Μιρέλλα. Θα έπρεπε ουσιαστικά η ηρωίδα να έβγαινε από τον Ευρωπαϊκό σταθμό του Σίρκετζι, όμως προφανώς διάλεξαν τον Ασιατικό σιδηροδρομικό σταθμό του Χαϊντάρπασαν επείδη είναι πολύ πιο "διαφημιστικός".
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ πολύ.
Πολλή οργή μου φαίνεται ότι βγαίνει από τον Kripoe.
ΑπάντησηΔιαγραφήEκείνα τα Α των αναρχικών πως επιβιώνουν στην Τουρκία του νόμου και της τάξης; Ή μήπως είναι εικαστική ανοχή για να δίνει μεγαλύτερη άνεση κίνησης στους Backpackers, που ανεβοκατεβαίνουν τα σοκάκια και καταναλώνουν τους φρεσκοστυμένους χυμούς στα παρακείμενα vitamin shops;
Οι γιαγιάδες με το ασπρομώβ μαλλί ήταν τουρκάλες και ο διάλογος τους στα τούρκικα ή ήταν Ελληνίδες τουρίστριες; γιατί προφανώς ρωμιές δεν θα ήταν.
Σχετικά με το Virgin Megastore. Δεν υπάρχει νόμος ακόμα στην Τουρκία για διατηρητέα; Με την έναρξη των έργων πίστευα ότι θα διατηρήσουν το κέλυφος, όταν όμως μέσα από τις λινάτσες διέκρινα τις τεράστιες μπετονένιες κολώνες της πρόσοψης απογοητεύθηκα. Πιστεύω ότι οι σύγχρονοι «πολιτισμένοι» κεφαλαιούχοι αφανίζουν οριστικά και αποτελεσματικότερα ότι δεν καταστράφηκε το 55 από τον όχλο.
Η διαφήμιση δεν έχει κανένα λάθος. Απλά ο σκηνοθέτης απέδειξε ποσό προηγούνται οι καλλιτέχνες της υπόλοιπης κοινωνίας. Χρησιμοποίησε την υποβοσπόρια σήραγγα νωρίτερα από τους άλλους και το Orient Express τερματίζει στο Haydarpaşa αντί για το Sirkeci.
Η ηρωίδα πάντως υπενθυμίζει στις γυναίκες ότι όταν πέφτουν να κοιμηθούν δεν χρειάζεται νυχτικό, αρκεί να φορούν μόνο Σανέλ Νο 5, αν και στην περίπτωση της αποδείχτηκε, προσωρινά τουλάχιστον, ατελέσφορο.
Καλή διαμονή στην Αθήνα.
ΠανΚαπ είσαι λεκτικός σίφουνας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τους αναρχικούς στην Τουρκία δεν έχω άποψη αλλά σου υπόσχομαι πως θα το ψάξω. Οι γιαγιάδες ήταν Τουρκάλες. Θα ήταν λίγο δύσκολο να φορούσαν κονκάρδες στο πέτο με τον Κεμάλ Ελληνίδες, αν και οι ομοιότητες ήταν πάρα πολλές.
Όσο για το Virgin Megastores είχε ξεσπάσει μεγάλο σκάνδαλο στον τουρκικό τύπο για το πόσο νόμιμη είναι η συγκεκριμένη κατασκευή. Αναμένουμε.
Υποβρύχιο τρένο;;; Δεν θα ήταν άσχημο!!!
Τις Ελληνίδες όταν είναι ταξίδι στο εξωτερικό τις έχω ικανές για όλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα πια, μετά την κατεδάφιση του παλιού κτηρίου, οποιαδήποτε δικαστική απόφαση που θα χρεώνει παρανομία στην Virgin, θα είναι μόνο ανούσιο μνημόσυνο, για παρηγοριά μας.
αν πρόσεξες όλες οι γροθιές είναι αριστερόχειρες.. αυτό μου το επισήμανε ένας Τούρκος φίλος και δεν το προσέχεις αμέσως..
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ στην αρχή δεν πρόσεξα καν ότι είναι γροθιές. Κάποιες από αυτές, οι διπλές, μου φάνηκαν σαν οστά μηριαία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι έχεις δίκιο. Και εγώ τώρα το παρατήρησα ggia. ΠανΚαπ μήπως υπερβάλλεις λίγο;
ΑπάντησηΔιαγραφή:)
Δεν υπερβάλλω καθόλου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛέω αυτό που ήρθε στο νου μου.